از آنجا که تلویزیون‌های سه‌بعدی، LED، full LED، OLED، پلاسما و ... کافی نبوده حالا 4K هم به این جمع اضافه شده تا بر پیچیدگی‌های محصول تلویزیون بیش از پیش افزوده شود. تلویزیون‌های 4K از سال میلادی گذشته بر سر زبان‌ها افتادهاند و نام رسمی آنها Ultra High Definition یا به اختصار UHD است.

تنها برخی پخش‌کننده‌های ویدئویی با این تلویزیون‌ها سازگار بودند و یوتیوب و دیگر شبکه‌های پخش فیلم روی وب هم قول پشتیبانی داده بودند. هنوز هم یک پرش سخت‌افزاری از تلویزیون‌های HD یا ۱۰۸۰P به تلویزیون‌های 4K نوآوری به شمار می‌آید. اگر حسابی سرتان گیج رفته که این تلویزیون‌های جدید دیگر چیست نگران نباشید، ما خیلی ساده این موضوع را با طرح چند پرسش پیگیری می‌کنیم.
چرا به جای UHD از 4K استفاده می‌کنیم؟
در ماه آگوست سال ۲۰۱۲ انجمن لوازم الکترونیکی مصرفی نام UHD را به جهان معرفی کرد. این انجمن حداقل رزولوشن برای چنین نامی را 3840 در 2160 پیکسل معرفی کرد. در واقع هدف این انجمن این بود که UHD جایگزین 4K شود. کمتر از یک روز بعد از این نام‌گذاری سونی اعلام کرد که این تکنولوژی را 4K Ultra High Definition نام می‌نهد. همین موضوع باعث شد سایر سازندگان تلویزیون نیز همین روش را برگزینند؛ به این دلیل که احتمالا عنوان پرطمطراق‌تری است. در عمل اما مردم از همان 4K برای توصیف این تلویزیون‌ها استفاده می‌کنند؛ چراکه بسیاری از محتواها و دستگاه‌هایی که با این تکنولوژی سازگار است نیز چنین کردند. به همین دلیل بسیاری از رسانه‌ها نیز از 4K به جای UHD استفاده می‌کنند.
رزولوشن‌های دیجیتالی 
حالا همه رسانه‌ها وقتی صحبت از 4K می‌کنند؛ یعنی دارند از رزولوشن جایگزین 1080P حرف می‌زنند. ما هم‌اکنون چهار نوع رزولوشن تصویری داریم. رزولوشن استاندارد (480/540P)، رزولوشن HD با (720P) رزولوشن فول‌اچ‌دی (1080p) و رزولوشن یواچ‌دی یا (2160p).وقتی در حوزه محصولات خانگی صحبت می‌کنیم، تلویزیون‌های 4K/UHD به این معنی است که صفحه نمایش تلویزیون حداقل ۳۸۴۰ پیکسل پهنا و ۲۱۶۰ پیکسل ارتفاع باید داشته باشد. این میزان پیکسل در واقع دوبرابر در ارتفاع و دوبرابر در پهنا از تلویزیون‌های 1080p بیشتر است. یک نوع رزولوشن دیگری هم تحت عنوان 4Kx2K وجود دارد (4096x2160) که در برخی پروژکتورها و برخی دوربین‌های حرف‌های به‌کار می‌رود. این رزولوشون اکنون زیر چتر 4K/UHD قرار گرفته است. شرح عکس: مقایسه چهار رزولوشن استاندارد، اچ دی، 4k و 4k2K درحالی‌که 4k یک تکنولوژی بسیار جدید به شمار می‌رود تکنولوژی اچ‌دی حدود یک دهه قدمت دارد. این فرمت هم‌اکنون در فیلم‌های بلوری و شبکه‌های HD مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه خود فرمت HD نیز به سه نوع مختلف تقسیم می‌شود. فول‌اچ‌دی (1080p)، فول‌اچ‌دی (1080i) و اچ‌دی (720p). 
4K در خانه‌ها 
هر چند سال‌ها است تکنولوژی 4K در سینما و به خصوص فیلمبرداری برخی فیلم‌های بزرگ و خاص کاربرد خود را دارد؛ اما حضور آن در بخش محصولات خانگی چندان به چشم نیامده است. دیو لامب یک متخصص از لابراتوار 3M می‌گوید: بین اچ‌دی (استاندارد) و فول‌اچ‌دی تفاوت‌ها کاملا چشمگیر است؛ اما اختلاف بین 1080p و 4K چندان واضح نشده است. در واقع 4K ارزش‌های خود را در صفحه‌های نمایش بالای ۵۵ اینچ نمایان می‌کند. امروزه بررسی‌های زیادی بین این دونوع فرمت تلویزیون در سایت‌های تکنولوژی انجام شده، اغلب آنها مزیت تصویری خاصی را برای تلویزیون‌های 4K ذکر نکرده‌اند. 
تلویزیون‌های 4K و آینده 
بسیاری از شرکت‌های سازنده تلویزیون (بزرگ یا کوچک) قول عرضه تلویزیون‌های 4K را در سال جدید داده‌اند. در نمایشگاه CES امسال نیز شاهد تلویزیون‌هایی با این فرمت از ۵۰ تا ۱۰۵ اینج بودیم ... شرکت‌هایی چون ال‌جی و سامسونگ حتی نمونه‌های خمیده از این نوع تلویزیون‌ها را هم به ما نشان دادند.یکی از امکاناتی که امسال دیده خواهد شد استفاده از فرمت HDMI2.0 در این نوع تلویزیون‌ها بود. این استاندارد جایگزین استاندارد فعلی HDMI 4/1 می‌شود؛ اما این امکان چرا مهم است؟ چون تلویزیون‌های 4K ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای هستند. محتوا شاید پاشنه آشیل تلویزیون‌های 4K است. هنوز محتوای چندانی در این زمینه وجود ندارد و در واقع شما مجبورید همچنان به محتواهایی با رزولوشن‌های اچ‌دی و فول‌اچ‌دی بسنده کنید. حال با این همه می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا هم‌اکنون تلویزیون 4K خریداری کنید یا در آینده. 
البته به نظر می‌رسد امسال به خصوص میزان محتواهای 4K در بازار به شکل قابل‌توجهی افزایش یابد.