در صورت لود نشدن عکس , این متن نمایش داده میشود

تمام علوم

نگاهی بر تمام علوم جهان

نظر فراموش نشود

تفاوت وبلاگ سایت و پورتال

    پورتال به صورت دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی است. آنچه که مهم است، آن است که پورتال همواره ما را به سایتها یا پورتال های دیگر راهنمایی می کند و به خودی خود تنها یک راهنما است. برای همین است که در بعضی از موارد به پورتالها، Internet Yellow Pages می گوییم.
    در حالی که یک وب سایت می تواند حاوی مقدار زیادی اطلاعات باشد که فقط بر روی آن سایت قابل دسترسی است.
    ممکن است، وب سایت از امکاناتی مشابه یک پورتال برای جستجو و مدیریت داده ها استفاده نماید، اما آنچه که مهم است آن است که این داده ها عموما بر روی پایگاه داده های خود سایت قرار دارند.
    پورتال عموما" حاوی مطالبی است که جنبه اطلاعات عمومی دارد. داده هایی که از منابع مختلف بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند، معمولا دارای پراکندگی فراوانی هستند. به همین علت، در بسیاری از پورتال ها، ابزارهایی مانند Directory قرار داده می شود تا این اطلاعات را طبقه بندی نماید.

    از سوی دیگر داده های قرار داده شده بر روی یک وب سایت، اولا" از منابع محدودتری تامین می شوند و ثانیا" دارای پراکندگی زیادی نبوده، حول یک محور و موضوع مشخص دور می زند و به اصطلاح نخصصی تر هستند .
    پورتال یک سیستم کاربر محور است. به این معنی که تمام امکانات پورتال بر این اساس پیش بینی شده است تا جوابگوی نیاز های کاربران با سلایق، علاقمندیها، سنین و رده های کاری متفاوت باشد. امکاناتی مثل پست الکترونیکی، Chat، انجمنهای اینترنتی و ... همه برای آن است که کاربران را به هر شکل ممکن به پورتال دعوت نماید.
    در حالیکه یک وب سایت،یک سیستم Subjective یا موضوع محور است. درست است در هر وب سایت، امکاناتی برای کاربران مختلف پیش بینی می شود، اما باید به این نکته توجه داشت که کاربری که با یک وب سایت کار میکند باید به شکلی به موضوع وب سایت مرتبط یا علاقمند باشد.
    یکی از مهمترین جنبه های تفاوت بین پورتال و وب سایت جنبه اقتصادی آن است. پورتال ها عموما" برای کسب درآمد ساخته شده اند. بیشتر پورتال ها درآمد های خود را از طریق تبلیغات کسب می نمایند.

وب سایت و یا به اختصار سایت چیست ؟
خب همانطور که روزانه سایتهای مختلفی را می بینیم ، تعریف خاصی از سایت در ذهن ما نقش بسته است که سری صفحاتی که به هم متصل شده اند و دارای نام یکسانی هستند ( دامین ) و در زیر شاخه های آن(ساب دامین ها ) قابل مشاهده است . که همه آنها دارای یک صفحه اصلی هستند که دسترسی به همه صفحات دیگر از آنجا آغاز می شود .
احتمالا تعاریف زیادی برای وب سایت وجود دارد. یکی از این تعریف ها که در www.dictionary.com موجود است می گوید:
مجموعه ای از تعدادی صفحات وب متصل به هم، اغلب شامل یک صفحه اصلی - home page - که معمولا روی یک سرور قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یک فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شود.
یک وب سایت معمولا شامل تعداد زیادی فایل است که در تعدادی پرونده مرتب شده اند، به همان صورت که شما فایل هایتان را در پرونده ها مختلفی روی کامپیوترتان مرتب می کنید. صفحه اصلی یک سایت معمولا index.htm یا index.html یا default.html نام دارد. وقتی که یک آدرس وب (یا اسم دامنه) را در مرور گرتان تایپ می کنید (مثلا www.StartWeb.ir)، برنامه مرورگر به سراغ اکانت میزبانی ای می رود که این اسم دامنه به آن اشاره می کند، و به دنبال یکی از این فایل های اصلی می گردد. فرضا اگر فایلی به نام index.html را در آن وب سایت پیدا کند، این فایل( یا صفحه) را به صورت خودکار در مرور گر شما نمایش خواهد داد.
فایل index.html معمولا ترکیبی از متن و تصویر است که طراح وب سایت بر اساس جذابیت بصری چیدمان آن ها را مشخص می کند. متن مورد نظر در خود صفحه وب موجود است، در حالی که به تصاویر، به عنوان فایل هایی مستقل ارجاع داده می شود. فایل های تصویری ممکن است در وب سایت خودتان ذخیره شده باشند (در اکانت میز بانی تان: در کنار بقیه صفحات وب و فایل ها، یا آن چنان که معمول است، در یک پرونده مجزا به نام images )، یا ممکن است جای دیگری در اینترنت باشند. بعضی از نوشته ها و تصاویر یک صفحه می توانند به صفحات دیگر لینک شده باشند(یعنی می توانید روی آن ها کلیک کنید و به یک صفحه دیگر بروید). این مجموعه از صفحات وب، تصاویر و فایل های دیگری که ممکن است در اکانت میزبانی تان داشته باشید مجموعا یک وب سایت،یا پایگاه وب را می سازند.
به طور خلاصه یک وب سایت شامل تعداد زیادی صفحه وب و تصویر است.
وب چیست؟
سایت وب، مجموعه ی از صفحات مرتبط به یکدیگر است که انبوهی از اطلاعات را در قالب متن، تصویر، صدا، و فیلم در اختیار بیننده قرار می دهد.
وب سایت، مکان حضور هر شخص یا شرکت در شبکه اینترنت است. یک وب سایت می تواند علاوه بر ایجاد ارتباط و معرفی دارنده سایت، امکان اطلاع رسانی بروز، بازاریابی و معرفی بین المللی را نیز فراهم آورد.
وب سایت شما می تواند محلی برای تجارت شما باشد عرضه محصولات شما .
وب سایت می تواند رزومه و معرفی توانایی های شما باشد یا نمونه کار شما و یا حتی محلی برای نوشته ها و تحقیقات و مقالات شما .
وبلاگ چیست؟
وبلا گ (weblog) ترکیبی است از دو کلم? webبه معنای شبک? جهانی و log (به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت) است که یک صفحه شخصی یا گروهی می باشد که بصورت روزانه یا چند وقت یکبار با مطالب جدید بروز می شود .
وبلاگ با اینکه پدیده ای نوظهور در اینترنت می باشد ولی انقلابی در عرصه اینترنت بپا نموده است که این به دلیل خصوصیت هایی است یک وبلاگ دارد که از همه مهمتر رایگان بودن آن است و همچنین کار با آن بسیار ساده و راحت می باشد و احتیاج به تخصص و دانش خاصی ندارد برای همین هر روز افراد بیشتری را می بینید که وبلاگ نوسی روی می آورند مخصوصا این استقبال در بین جوان ها بیشتر است واین ها همه موجب شده روز به روز اطلاعات جالب ومفید به اینترنت اضافه شود از این گذشته اگر وبلاگ پویایی داشته باشید از طریق آن درآمد زایی هم میشود انجام داد که این امر با گذاشتن یکسری تبلیغات از سایت های تبلیغاتی در وبلاگ شما انجام میشود.
استقبال از وبلاگ در بین ایرانیان و فارسی زبانان بسیار گسترده بوده که بخشی از این وبلاگ ها به خاطرات شخصی و اتفاقات روزانه افراد می پردازد و بعضی دیگر نیز بصورت تخصصی و در زمینه خاص و تخصص خود مطلب می نویسند وهمچنین خوانندگان این مطالب نظراتشان را در آن خصوص می دهند که به جذابیت های وبلاگ افزوده است.
شما هم اگر می خواهید یک صفحه شخصی داشته باشید دست بکار شوید و در یکی از سرویس دهندگان وبلاگ ثبت نام کنید.
سرویس دهندگان رایگان وبلاگ:
معروفترین این سرویسها که زبان فارسی را پشتیبانی می کنند :

    www.blogfa.com
    www.persianblog.ir
    www.blogger.com
    www.blogsky.com
    www.mihanblog.com

و سرویس دهنده های دیگر :

    www.blog.com
    www.newblog.com

و نیز سایتهایی هستند که با عضویت در آنها می توانید پروفایل ساخته و آلبوم عکس داشته باشید و یا وبلاگ داشته باشید . سایتهایی هستند که شما می توانید دوستان دیگر بیابید و با آنها در ارتباط باشید و شبکه دوستی بر قرار کنید . این سایتها سرویس بلاگ هم می دهند .
اخیرا با تحولاتی که در تکنولوژی رخ داده است و بیشتر شدن سرویس دهندگان وبلاگ و ایجاد فضای رقابت بین آنها تغییرات زیادی در آنها رخ داده است ، اعم از آنکه می توانید چندین بلاگ داشته باشید (مثل Blogger ) و یا یک بلاگ گروهی باشد و چندین نویسنده با محدوده دسترسی خود داشته باشد و بیشتر کدها و تغییران در بلاگ اعم از گذاشتن کانترها ( شمارنده ها ) و آرشیو های موضوعی و یا زمانی و نیز گذاشتن لینکهای روزانه و لینگ دوستان ، همه و همه به صورت بسیار ساده و اتوماتیک انجام یم شود بدون آنکه کاربر با قالب و کدنویسی های آن آشنا باشد .
حتی در قدمی بلندتر بعضی از آنها به کاربر خود اجازه می دهند که عکسهای خود را در آنجا آپلود کنند ? Blogger.com
بعد از اینکه Blogger.com زیر مجموعه ایی از گوگل شد جهشی عظیم در آن رخ داد که شخص با داشتن تنها یک اکانت Gmail به راحتی چندین بلاگ درست کند و از فضای آن نیز استفاده کند .
و نیز Msn نیز در www.myspace.com این امکان را به کاربران خود می دهد که وبلاگهایی داشته باشند و حتی عکسها و موزیک ها ویدئو های خود را در آن آپلود کنند . البته شرکت ماکروسافت در آینده هدف عظیمی را در این باره دنبال می کند که حتی کاربرانی که از Microsoft Office- Word استفاده می کنند بتوانند نوشته های خود را در آن تدوین کنند و به صورت آنلاین آن را به بلاگ خود بفرستند و یا حتی از همانجا با زدن یک دکمه به شخص مورد نظر میل کنند .
که هر کدام از این سرویس ها بدلیل قابلیت هاشون طرفداران خاص خودشان را دارند ناگفته نماند که امروزه در سروییس دهندگان بلاگ فارسی بلاگفا یکی از پرطرفدارترین سرویس هادر بین کاربران است.
تفاوت ها و تشابهات وبسایت و وبلاگ
در نگاه اول، وب‌سایت و وبلاگ شبیه هم به نظر می‌رسند، اما دقیق‌تر که می‌شویم تفاوت‌های زیادی را بین این دو می‌بینیم.
پذیرفتن این تعریف‌ها می‌تواند شروعی برای مقایسه این دو باشد؛ بدین منظور، ابتدا به مشابهت‌ها و سپس به تفاوت‌ها می‌پردازم:
وب سایت "جایگاهی در اینترنت است که در آن می‌توان اطلاعاتی را در مورد سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد به دست آورد" و وبلاگ " وب سایت پویایی است که متعلق به شخص یا اشخاصی است و در برگیرنده اطلاعاتی راجع به موضوع یا موضوعات گوناگون است".

۹۳/۱۲/۲۶ ۱ مخالفين ۱
وحید خداوردی

نظرات (۳)

طاها حاتمی
عالی بوت.
۲۶ اسفند ۹۳، ۱۴:۵۰
پاسخ:
ممنون گلم اگه تونستی یه عکس علمی برام پیدا کن و بعد بفرست به ایمیلم.
طاها حاتمی
ممنون
علیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

امیدوارم که از مطالبم لذت ببرید